Min ensomhed lader sig kun gradvist præcisere. Den vil ophøre, når den er beskrevet fyldestgørende, hvis jeg skal tro David Whyte. Det vælger jeg i det mindste at tro, for skyldes ensomhed ikke netop det, vi endnu ikke er i kærlig og stabil kontakt med i os selv? Det vi fejlagtigt kan tro, vi har brug for andre til at finde?

Nej, det er noget sludder. Uanset hvor hel jeg bliver, vil jeg altid have brug for en partner i kærligheden og ikke mindst i sex. Sex er ikke det samme uden en at dele den med, uden en at være tiltrukket af og lade sig ophidse og forføre af. Det kan så meget vel være, at denne anden netop repræsenterer den sandest essens af mig, og at det er derfor, jeg tiltrækkes af ham. Og modsat tiltrækkes han af mig, fordi jeg spejler ham.

*

I nat drømte jeg, at jeg var på tur med en beboer, der nu bor i en anden afdeling. I drømmen havde vi et tæt og gensidigt omsorgsfuldt forhold. Hun var bedre mentalt fungerende end i virkeligheden. Vi besøgte et hippieagtigt bosted/hotel/kollektiv, hvor vi boede i samme værelse og sov i samme seng. Hun lagde sig tæt ind til mig i tryg forvisning om, at jeg holdt af hende. Og i kærlighed. Der var i drømmen ikke noget omklamrende over denne gestus eller hende. Hvad der som regel heller ikke er i virkeligheden. Hun kan undvære, men giver udtryk for tilknytning og tager imod omsorg, når det passer hende. Hverken for meget eller for lidt. Hendes grænser er intakte igen efter engang at have lidt stor skade. Det viser sig af og til i forskrækkede udbrud, når noget minder hende om de overgreb og krænkelser, hun engang var udsat for.

*

For lidt siden bestilte jeg for 1367 kr. varer fra England. Mest ingredienser til raw-kage. Det føles ikke helt trygt, men jeg kan lige så godt kaste mig ud i mit veganske liv, fremfor at snige mig ind i det, når jeg nu ved, det vil gøre mig rask. For en uge siden fik jeg hekseskud. Det var som en elastik, der sprang i ryggen. Jeg turde næsten ikke bevæge mig for smerte, men det gik forholdsvist uproblematisk i sig selv igen i løbet af få dage efter healing og en kranio-sakral behandling. Efterfølgende har jeg været fyldt af energi i en grad, der er svær at styre og forstå. Det er ikke nemt at gennemskue kroppens kemiske samspil, men jeg forstår, at hormoner har en hel del at sige i min lidelseshistorie og nu, hvor jeg selv er begyndt at tage ansvar i den historie, bedres min situation. Kostomlægning til vegansk og til dels raw food hjælper på fordøjelsesbesvær, smerter og træthed. Desuden er det ret spændende at eksperimentere med opskrifter og ingredienser.

*

Tirsdag er min fridag. Jeg har rendt rundt i joggingbukser og lange, løse bluser hele dagen, mens jeg har nusset i køkkenet og plantet nogle peber- og chiliplanter om ude i gården. Min energi i dag minder mig om den energi, jeg havde som yngre og senere, i begyndelsen, da vi boede på landet: følelsen af frihed, glæde, lethed, overskud, inspiration – og tiltrækning. Det sidste kan jeg ikke helt forklare. Men jeg har på det seneste oplevet flere tilfælde af pletblødning, og hver gang har jeg følt libidoen stige. Hormoner har virkelig en markant indflydelse på menneskers stemninger, om enten vi vil det eller er opmærksomme på det.

Energien minder mig om noget, jeg har mistet for altid, fordi de år, hvor energien forsvandt, og jeg blev langvarigt fysisk og psykisk syg af stress, aldrig kan fås tilbage, men den minder mig også om noget, jeg har fået igen. Måske for altid. Nu skal jeg foreløbigt afgiftes ved hjælp af kostomlægning og diverse kosttilskud.

*

Da jeg for nyligt beklagede mig over min skriveblokering til en veninde – min tidligere afdelingsleder – sendte hun indledningen til en historie i fantasygenren til mig. Vi skiftes til at skrive på den. Det kunne blive en fin børnebog om, som hun siger: ’at vinde over det onde ved hjælp af venskab og magi’. Det er hende, jeg kan takke for at have fået adgang til inspirationen igen. Eller måske er det en kombination af flere ting. Hun har også inviteret mig med i et IT-projekt, som vi skal udvikle i fællesskab med to af hendes venner og tidligere kolleger. Vildt spændende, men jeg kan ikke skrive så meget om det endnu. Så egentlig mangler jeg ikke noget at lave, men allerhelst vil jeg lave det, jeg gør lige nu: skrive med afsæt i det levede liv.

*

 

 

 

 

 

